😍 NEW  😍 30/05/2020 "Links > Musea >United States > California 😍 29/05/20 "Links > Musea > Italia > Lombardia is now Museo Storico Alfa Romeo  😍  
   |   
  😷 CORONAVIRUS 😷 De Sun Rally is uitgevallen. 😷 De Early Rally is uitgesteld tot 2021 😷 De May 1 Meet en de Spring Rally 2020 zijn verzet tot 2021 😷 De AV is verzet sine die. 😷 
   |   
octa logo 170 120

Vanaf 1 januari 2017 tanken we 95 E10

En wat met oldtimers?

Als een motor niet compatibel is, kan benzine 95 E10 bepaalde elementen, zoals de rubberen leidingen, beschadigen. De afdichtingen en rubberen slangen kunnen verharden, waardoor het risico op lekken groter wordt.

Eigenaars van oldtimers en youngtimers – tweedehandswagens uit de jaren 80 die stilaan collector’s items worden – zijn niet bijzonder opgezet met de komst van benzine 95 E10. Het grootste probleem met dit soort auto’s is dat ze niet dagelijks rondrijden. De benzine kan dus blijven stilstaan in de leidingen, vertelt Peeter Henning, CEO van de BFOV (Belgische Federatie voor Oude Voertuigen). Hoe langer het voertuig stilstaat, des te groter wordt het gevaar op beschadigingen. Helaas bestaat er geen enkel additief dat dit fenomeen tegengaat, maar er zijn wel producten om de leidingen te spoelen. Eigenaars van old- en youngtimers kunnen dus niet anders dan rijden op benzine 98 RON. Die blijft wel beschikbaar in tankstations. De petroleummaatschappijen hebben ons de garantie gegeven dat ze geen ethanol zal bevatten. Tegen het einde van het jaar zal de BFOV een stickertje verdelen dat als ‘geheugensteuntje’ op de klep van de benzinetank kan worden aangebracht om te vermijden dat iemand per ongeluk de verkeerde brandstof tankt.

Sportieve oldtimers rijden nu al uitsluitend op benzine 98 RON. Zolang benzine 98 RON blijft zoals ze nu is en geen ethanol bevat, is er geen enkel probleem, vertelt Serge Stevens, de voorzitter van de Formula Club, een club voor eigenaars van racewagens. Geen gevaar dus voor mindere prestaties of technische problemen. Ik zeg er wel bij dat wij een additief toevoegen aan de 98 om het octaangehalte ervan te verhogen, en dat doen we voor de motoren uit de jaren 60 en 70.

Maar het gaat om nog meer motoren dan enkel die van auto’s: grasmaaiers, buitenboordmotoren, jetski’s en natuurlijk scooters en motos. Sinds eind september staat op de website www.e10.belgie.be een lijst met alle motoren die al dan niet compatibel zijn met benzine E10. Ethanol is een corrosiever product, verklaart Hendrik Lemahieu, algemeen secretaris van de Belgium Bioethanol Association. Wie af en toe E10 tankt (tussen de tankbeurten met 98 RON door, nvdr), loopt geen risico. Maar als er regelmatig E10 wordt getankt, is de kans reëel dat de motor beschadigd raakt. De afdichtingen bijvoorbeeld worden erdoor aangetast. Sommige oudere motoren verdragen geen hoger ethanolgehalte. Bovendien halen sommige motorrijders hun machine maar af en toe van stal. Na een lange periode van inactiviteit, na drie of vier wintermaanden bijvoorbeeld, hebben de ethanol en de benzine de tijd gehad om zich in de tank van elkaar te scheiden. Maar dat fenomeen geldt ook voor auto’s of grasmaaiers, aldus Hendrik Lemahieu. In dat geval moet het mengsel worden voorverwarmd of moet de inhoud van de tank eerst worden gemengd.

Begin september hadden de verenigingen voor eigenaars van oldtimers en youngtimers en motorrijderclubs hun leden nog maar heel summier geïnformeerd over de komst van benzine E10. Voor hen hebben we goed nieuws: benzine 98 RON blijft bestaan.

 

Flash News

Circuit postp

Gelezen in de pers

HVCB in cijfers

48
jaren

Dank aan onze sponsors

delen pv 170x120     Interparking Logo oakshed logo 170x120 octa logo 170 120  Porsche  170x120